A fog anatómiája

A fog anatómiai felépítése:

• korona,
  • nyak,
  • gyökér.

A gyökér segítségével rögzül a fog az állcsontban. A fog szájüregbe nyúló része a korona. E kettő határán egy kis behúzódás jelzi a fognyak területét.

Korona

A fog koronáját zománc borítja. Ezen belül van a dentin réteg amely a fogbélüreg koronai részét veszi körbe.

Gyökér

A fog gyökerét kívül cement borítja. Befele haladva szintén a dentin következik, majd a gyökércsatorna, amely a koronai fogbélüreg folytatása.

Fognyak

A koronai zománc és a gyökeret fedő cement határán található behúzódás, mely ínnyel fedett. Ha az ínyünk valamilyen oknál fogva visszahúzódik, ez a terület szabaddá válva fogérzékenységet okozhat.

Zománc, Dentin, Pulpa, Íny
Fog szövetei és tartószerkezete

Fogszövetek:

• Zománc
  • Dentin
  • Cement
  • Pulpa
Zománc

A zománc igen kemény szövet, 95%ban ásványi anyagokat tartalmaz. Nincs regeneratív képessége, és idegeket sem tartalmaz. Ebből kifolyólag ha zománcban terjed a szuvasság, azt nem fogja fájdalom kísérni.

Dentin

A dentin puhább szövet mint a zománc. Nagyrészt ásványi anyagokat, kisebb részben organikus anyagokat és vizet tartalmaz. A szuvasság könnyebben és gyorsabban terjed a dentinben, amely már fájdalmat okozhat. Regeneráló képessége nincs, de irritációra a dentin réteg megvastagodhat a fogbél fele, ezálltal beszűkítve a fogbélüreget.

Cement

A cement is anorganikus és organikus anyagokat valamint vizet tartalmaz. Nincs regeneratív képessége, nem tartalmaz idegeket. Benne rögzülnek azok a rostok (Parodontális ligamentumok), melyek a fogat a csonthoz rögzítik.

Pulpa

A fogbél (pulpa) sejteket, idegeket, ereket tartalmazó szövet. A gyökércsúcson át kapcsolatba van a fogat ellátó fő erekkel és idegekkel. Ez közvetíti a fájdalom, hő, tapintás érzékelést az agy felé. Ha a szuvasság eléri a fogbelet, gyulladásos védekezési reakciókkal válaszol. Ha az irritáció nem szűnik meg, akkor a fogbél elhal, az éles, csillapíthatatlan fájdalom megszűnik. Ha ezt nem kezeljük, a gyulladás ráterjed a fogat körülvevő csontra. Ez nem mindig jár fájdalommal, ezért a páciensek nem keresik fel a fogorvosukat. Ilyen esetekben szoktuk a fogat gyökérkezelni, majd gyökértöméssel és a megfelelő restaurációval ellátni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük