Az ideiglenes korona – Miért készítjük?

Azok a páciensek akik azzal a problémával jönnek a fogászati rendelésre, hogy elvesztették egy vagy több fogukat és szeretnék azt pótoltatni, szükségük lehet ideiglenes fogpótlásra amíg a végleges elkészül. Ez nem csak kényelmi szempont, hanem szükséges.

Miért fontos ideiglenes koronát készíteni?

Funkcionális és esztétikai okai vannak. Mivel egyes pótlások készítése a szájban lévő fogak lecsiszolásával jár, azokat védeni kell a külső mechanikai, kémiai és biológiai ingerektől. Csiszolás során a fognak megfelelő formát biztosítunk ahhoz, hogy korona készülhessen rá, melynek során a zománc eltávolításra kerül. A zománc az a külső rétege a fognak mely a fent említett behatásoktól megvédi a fogat. Ha ezt eltávolítjuk, szabaddá válik a dentin, amely a fog belső érző rétege. Ennek következtében a fog érzékeny lehet a hidegre, melegre, a szájban előforduló anyagokra, a levegőre, és nem utolsó sorban a mechanikai ártalmakra.

Ez a mindennapi életben kellemetlenséget okoz a páciensnek. Gyökérkezelt, azaz élettelen fog esetében ez nem áll fent, de mégis fontos az elkészítése. Miért? Mert a lecsiszolt fog sérülékeny, elmozdulhat a helyéről. Ennek következtében pedig a készülendő fogpótlás pontosságát veszélyeztetjük.

Esztétika

Az esztétikai szempont sem elhanyagolható. Például egy felső első nagy metsző fog esetében igen szembetűnő az ha le van csiszolva. Ezt nem mindenki tolerálja.

Miért jó a páciensnek?

Abban az esetben ha a páciens fél a leendő fogpótlástól, bizonytalan abban, lehetséges, hogy a leendő fogpótlás előtt prezentáljuk annak színét, formáját. Ez főként fogtechnikai laborban előállított ideiglenes koronákkal lehetséges, mert ezek precízen vannak elkészítve, ám tudni kell, hogy mégsem hasonlítanak 100 %-ban a végleges fogpótlásra.

Ideiglenes koronát készíthetünk azonnal csiszolás után a rendelőben is. Ezek kevésbé pontosak és esztétikusak, de a célnak megfelelnek és a pácienst is megnyugtatják.

Az ideiglenes fogpótlásra jobban kell vigyázni, mert könnyen leeshet, mivel ideiglenes ragasztóval helyezzük fel annak érdekében, hogy könnyen és roncsolás nélkül eltávolítható legyen a következő kezelések során.

Miből készülnek?

Anyagukat tekintve általában speciális műanyagból, főleg akrilátból készülnek. Léteznek előre gyártott koronák (lehet akrilát vagy fém). Készülhet fogtechnikai laborban lenyomat alapján (kell 1-2nap amíg elkészül), ill. készülhet a szék mellett azonnal, szintén lenyomat alapján.

Klipsz

A klipsz olyan ideiglenes fogpótlás mely kivehető, a meglévő 1-2 fog hiányának ideiglenes pótlására szolgál, főként esztétikai okokból. Általában front fogak elvesztése után készítjük, azért, hogy a páciens megjelenésén javítsunk.

Igaz, hogy az ideiglenes korona készítése meghosszabbítja a kezelést, de kényelmesebbé teszi a kezelések közötti időszakot a páciens számára illetve nyugodtabb lehet a fogorvos is abból a szempontból, hogy mindent megtett a lecsiszolt fog védelme érdekében.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük